بوی سیب میدهی دختر :)

هفت سال در بلاگفا نوشتم. بقیه اش را اینجا از سر میگیرم

اینستاگرام من : mahi.hashemi

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

ادبیات ما...ادبیات آنها

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ب.ظ

تقریبا دو ماه پیش شروع کردم به خواندن "هست و نیست" از سارا سالار و هنوز که هنوز است از صفحه سی و چندم داستان جلوتر نرفتم و ذره ای هم از ماجرایی که نویسنده سعی در  فهماندنش دارد، سر درنیاوردم. در این بین دو کتاب از جومپا لاهیری خواندم و چند کتاب از ترجمه های پیمان خاکسار. ترجمه های خاکسار به کنار...به این فکر میکنم که تفاوت سارا سالار با لاهیری در چیست که یکی قضایا را به بدترین شکل ممکن میپیچاند و دیگری داستان ها را شیرین و ساده بیان میکند. چه میشود که کتاب "همنام" یا "خاک غریب"  سیصد و شصت صفحه ای را بی وقفه و با اشتیاق میخوانم و از پس صد و چند صفحه کتاب که اتفاقا ترجمه شده هم نیست و نویسنده اش هم زبان خودم است برنمی آیم

کم کم به این نتیجه میرسم که بعد از "سمفونی مردگان" و "جای خالی سلوچ" هیچ کتاب خوب ایرانی دیگری نخواندم و با اینکه قلم مستور را دوست دارم اما باز هم کتاب هایش در مقابل خیلی های دیگر، مثلا همین جومپا لاهیری، حتی ارزش ورق زدن هم ندارند

  • ماهی

نظرات (۱۱)

  • علی گوهری
  • دولت آبادی که عشقه اصن حرفی توش نیست
    سووشون و چشمهایش و همسایه ها هم خوبن
    اما آره واقعا فاصله ما با اونها توی ادبیات چندین سال نوریه!
    با این نویسنده های جوونی که حافظ رو به فال گرفتن سال تحویلش میشناسن و شاهنامه رو به نثر خوندند که فقط خونده باشند اما خودشون چندین مجموعه داستان نوشته و برنده انواع و اقسام جوایزی که خودشون به خودشون میدن، تا به حال باهاشون دمخور بودید؟!
    تحمل ناپذیرند
    البته خب مطمئنا استثنا هم دارند. مثل دکتر داتیس و برو ولگردی کن رفیق و چندتایی دیگه!
    پاسخ:
    من مدت هاست یه کتاب ایرانی خوب نخوندم
    نمیدونم چرا نویسنده های ایرانی اینقدر تلاش میکنن همه چیز رو عجیب غریب و پیچیده کنن
  • آنوشا ناروئی
  • دارم"سمفونی شبانه ارکستر چوب ها" رو می خونم.. احتمالا چون هنوز تو جَوِشَم خیلی خوبه.. ولی خیلی خوبه.. :)
  • آدم ارغوانی
  • از عنوان وب خیلی خوشم میاد :)
  • آدم ارغوانی
  • تا حالا کتابی نتونستم برام مث جای خالی سلوچ بشه
    توی زمینه رمان و داستان نمیدونم اما کتابهای دکتر علی شریعتی بهترین کتابایی بوده ک تا حالا خوندم و اعتقاد دارم نه در گذشته و نه الان و نه هیچ وقت دیگه هیچ کس مثل شریعتی نیست
  • آرامیس بانوی هزار فصل
  • کتابهای جومپا لاهیری قشنگه.منم دوتا از کتابهاشو خوندم.
  • انارماهی : )
  • رمان ایرانی معرکه هم که از یه داستان پریده توی یه داستان دیگه و واقعا قشنگه هم داریم
    سووشون سیمین دانشور
    که البته خوندنش رو در شرایطی که از اوضاع روحی خوبی برخوردار نیستید توصیه نمیکنم چون به شدت یهویی از بالا با مغز پرتتون میکنه پایین
    بعضی کتاب ها که به کنار، بعضی ترجمه ها هم دقیقا همین مشکل رو دارن.. چجوری بعضی مترحم ها می تونن از یه شاهکار، یه داستان سرد بسازن؟
    منم چند روزیه که کتاب سلوک و جای خالی سلوچ رو دانلود کردم که بخونم. با اینکه عاشق کتابای کاغذی هستم :-((
    پاسخ:
    سلوک کتاب سختی بود بنظرم. ولی جای خالی سلوچ...
    آخ که چقدر این کتابو دوست دارم
    سخت گیری نکن. آدم های مختلف را بفهم و همراهشان شو. کتاب هم آدم است.
    پاسخ:
    زهره...
    بیا با هم اینجا توی بلاگ بنویسیم
    شب تاب، خورشید کف بشقاب رو بیار اینجا
  • اقای روانی
  • من کتابای پرینوش صنیعی رو دوس دارم ، پدر ان دیگری مثلا
    پاسخ:
    پدر آن دیگری رو خوندم. کتاب بدی نیس ولی نمیدونم...
    بنظرم خیلی از نویسنده های ایرانی بیخودی داستان رو میپیچونن. مدام راوی رو عوض میکنن. از یه ماجرا میپرن توی یه ماجرای دیگه. خیلی وقت ها بید کلی به خودت زحمت بدی تا بفهمی چی میگن 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">