بوی سیب میدهی دختر :)

هفت سال در بلاگفا نوشتم. بقیه اش را اینجا از سر میگیرم

اینستاگرام من : mahi.hashemi

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

Breaking Bad

سه شنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۵۷ ق.ظ
داستان در مورد والتر وایت ِ پنجاه ساله ای است که شیمی خوانده و شیمی درس میدهد و شرایط مالی خوبی ندارد و پسر شانزده ساله اش معلول است و زن باردار چهل و چند ساله ای دارد و کلکسیون بدبیاری هایش زمانی تکمیل میشود که می فهمد سرطان ریه هم دارد و چیزی از عمرش باقی نمانده. آنوقت است که به فکر آینده خانواده اش می افتد که اگر سرطان او را از آنها بگیرد چه بر سرشان خواهد آمد. والتر پول ندارد و عمیقا برای درمان و آینده خانواده اش به پول نیاز دارد. موضوع اینجاست که وقت زیادی هم ندارد. این است که میرود سراغ کوتاهترین راهی که او را به مقصد میرساند. تولید متامفتامین یا همان شیشه!
اوایل داستان چیزی که از والتر میبینیم و می شناسیم آنقدر معمولی و خطی و بی فراز و نشیب است که با خودت میگویی مردن این مرد شاید هیچ چیزی را در این دنیا تغییر ندهد. مرد آرام و محتاطیست. چندان دیده نمیشود و به خیالش آنچه که دارد، خیلی خیلی کمتر از حقش است و خب...همینطور هم هست. اوایل داستان تنها دلیلش برای قبول همچین خطر بزرگی خانواده اش است. هرچه داستان جلوتر میرود زوال اخلاقی والتر را بیشتر حس میکنیم. هیچ مرزی ندارد. حالا هدف تازه ای پیدا کرده و برای حفظ آن، برای حفظ امپراتوری شیشه اش، ساده تر و بی قیدتر از هروقت دیگری به قتل میرساند. تا جایی که خودش هم به زبان می آید که "هرکاری کردم بخاطر خودم بود..ازش خوشم میومد.توی این کار خوب بودم...بهم احساس سرزندگی میداد".
سریال در پنج فصل و شصت و دو اپیزودِ چهل و پنج دقیقه ای ساخته شده و آنقدر خوب است که نمیشود آن را دید و ساکت ماند. حالا که به لطف کلاس های داستان نویسی کمی با ساختار داستان آشنا شدم میفهمم که داستان این سریال هیچ چیز کم ندارد. هر شخصیتی را که میبینیم، دیر یا زود از گذشته اش سر در می آوریم. از اینکه چرا اینجاست و چه کمکی به ادامه داستان میکند. از آن داستان های مهندسی شده ایست که از جزییات غافل نمیشود و هیچ چیزی را بی جواب نمیگذارد. دیالوگ شخصیت ها، بخصوص حرف هایشان در صحنه های کلیدی، همه در خدمت پیشبرد داستان است. حتی صحبت هایی که والت در کلاس های درسش به دانش آموزان میگوید. در فصل اول هربار که از پخت شیشه برمیگردد و خاصیت مواد شیمیایی را، اینبار بصورتی کاملا عملی، درک میکند، جور دیگری با دانش آموزانش حرف میزند. جایی در کلاس های درسش میگوید "شیمی از نظر فنی علم مطالعه مواد است، اما من ترجیح میدهم اینطور ببینمش..شیمی علم تغییرات است. علم رشد و سپس زوال و سپس تبدیل..." . والتر وایت ، مرد متوسط ِ متوسط ِ متوسط، رشد میکند. اوج میگیرد. امپراتوری شیشه اش را میسازد. پول هایش آنقدر زیاد میشود که از شمارش آن عاجز میماند و در جایی میگوید "حالا چیزی معادل هشت بشکه دویست لیتری پول دارم!"، و کم کم زوال آغاز میشود و در نهایت تبدیل میشود به مردی که با مردنش خیلی چیزها را تغییر داد 
  • ماهی

نظرات (۱۲)

این سریال بی نظیره.
  • آنوشا ناروئی
  • هممم.. تازه از امتحان رسیدم خونه. واسه فردا یه خروار تکلیف دارم، واسه دو هفته آینده قده تمام ستاره های روی رشته اصلی کار رو دستم مونده. تا چند دقیقه دیگه باید زنگ بزنم به یکی از مشتریا و هماهنگ کنم باهاش..
    ولی تصمیم گرفتم امروز بشینم اولین اپیزودشو ببینم! :D
    جـذاب به نــظر میاد! :D
    با تشکرات!
    عجب داستان معرکه ای!حتما تو‌اولین فرصت میبینمش 
    دست به نقد خوبی دارین
  • بیدمجنون ام
  • با تقریب خوبی معتادش شدم
    پاسخ:
    با تقریب خیلی خوبتری منم معتادش شده بودم
    من چند قسمت از فصل اولش را دیدم ولی به نظرم خیلی خسته کننده آمد و رهایش کردم. بعد پسر داییم آنقدر تعریف کرد که تمام فصل هایش را گرفته ام تا ببینم. ولی هنوز دو دلم ... از اینکه باز باید فصل اول خسته کننده را ببینم :))
    پاسخ:
    فصل اول خسته کننده بود؟
    تعجب میکنم که این حرف رو میزنی. ضرباهنگ فیلم خیلی تنده. همه چیز سریع اتفاق می افته. دقیقا برعکس فیلم ها و سریال های ایرانی که همه چیز اونقدر کند پیش میرن که تو کم کم به واقعی بودنش شک میکنی

    البته یه چیزی هم هست...
    گاهی یه اثر؛ کتاب، فیلم، موسیقی، عکس، تابلوی نقاشی، بطور کلی یه اثر هنری؛ اونقدر قوی و بی نقص ساخته شده که بی تردید میشه بهش گفت شاهکار. جمع زیادی هم تحسینش میکنن و یه جورایی تو ته دلت باور داری که این تحسین ها به حق صورت میگیره. ولی یه چیزی این وسط باعث میشه که تو برخلاف اون همه آدم نتونی اثر رو تحسین کنی و دوستش داشته باشی. مثلا این سریال برای تو خسته کننده میاد. واکنشی که من در برابر کتاب "صد سال تنهایی" داشتم و دارم. نمیتونم این کتاب رو بخونم. میدونم کتاب بزرگیه ولی نمیتونم بخونمش
    بنظرم نمیشه خرده گرفت. بهرحال بخشی از ماجرا هم سلیقه آدمه دیگه :)
    چقد سبک نوشته هات عوض شده مهشاد.ینی خیلی عوض شده هاا.
    و غیر از اون خیلی هم بهتر و خوبتر شده ^_^
    الان دیدم کلاس داستان نویسی میری.خیلی عالیه.واست خوشالم ^_^
    :*
    پاسخ:
    اتفاقا چند وقت پیش بهش فکر میکردم هانیه.. از اون حالت احساسی صرف خارج شدم

    چه خوبه که اینجا هستی راستی :)
  • آلبرت کبیر
  • خب پس یادم باشه بذارمش توی گزینه های دیدنش ...
    ممنون بابت معرفی :)
    پاسخ:
    امتیازش 9.6 هستش. این سریال معرکه س. حیفه آدم این سریال رو نبینه و بمیره!
    کشورهای خارجی مینشینند فکر میکنند و فکر میکنند و فیلمنامه مینویسند. آنوقت ایرانی ها می آیند، با کمی تغییر، خیلی کم. ورژنِ ایرانی اش را درست میکنند.
    داستانِ سریال مثلِ سریالِ جاده قدیم که چند وقت پیش از شبکه یک پخش شد، است. با این تفاوت که در ورژنِ ایرانی، به جای پسرِ معلول، دخترِ معلول دارد و زنش هم باردار نیست.
    حتی نکرده اند که قیافه ی شخصیت ها را تغییر دهند:

    http://www.iranneeds.com/Upload/Modules/iContent2/Upload/files/rabieyan/setareha/srialkhareji.jpg
    پاسخ:
    خدای من!
  • آرامیس بانوی هزار فصل
  • فکر کنم فیلم جالبی باشه.گفتی که سریاله،کی پخش میشه؟
    پاسخ:
    سریاله. از جایی پخش نمیشه. محصول امریکاست. تمام قسمت های این سریال از یکی از شبکه های تلویزیون امریکا پخش شده. اگه بخوای ببینی یا باید دانلود کنی یا دی وی دی هاش رو از بیرون بخری
    پس باید جالب باشه، شنیده بودم‌ مردم تا میفهمن دارن میمیرن تازه خوبی کردن یادشون میاد، نویسنده اش خلاقه از قرار معلوم:)
  • رها مشق سکوت
  • چه داستان جالبی داره

    اون جمله ی آخر پاراگراف دوم منو یاد کتاب وقتی نیچه گریست انداخت:

    هیچ کس، هرگز کاری را تنها به خاطر دیگران انجام نداده است. همه ی اعمال ما خودمدارانه اند، هرکس تنها در خدمت خویش است؛ همه تنها به خود عشق می ورزند. به نظر می رسد از صحبتم متعجب شده اید. این طور نیست؟ شاید به کسانی می اندیشید که به آنان عشق می ورزید. بیشتر غور کنید تا دریابید که آن ها را دوست ندارید: آن چه دوست می دارید حس مطبوعی است که از عشق ورزیدن به آن ها در شما ایجاد می شود! شما اشتیاق را دوست دارید، نه کسی را که اشتیاق بر می انگیزد.

  • آلبرت کبیر
  • داستانش که به نظر جالب میاد :)
    پاسخ:
    عالیه... جدا از داستان، پرداختش هم فوق العاده س
    موسیقی هایی که توی فیلم پخش میشه مرتبط ترین موسیقی به فضای اون لحظه فیلمه
    باید این سریال رو دید. باید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">