بوی سیب میدهی دختر :)

هفت سال در بلاگفا نوشتم. بقیه اش را اینجا از سر میگیرم

اینستاگرام من : mahi.hashemi

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

این درد غم‌انگیز

پنجشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۶، ۰۲:۰۶ ق.ظ

سوال مشترک رامبد از مهمان‌هایش این است...

"چی خیلی غمگینت میکنه؟"

چیزهای زیادی غمگینم میکنند. درواقع چیزهای خیلی زیادی هستند که غمگینم میکنند ولی اگر بخواهم روی بزرگترین عامل از گروه غیرشخصی‌ها دست بگذارم، تلاش بی‌وقفه و افراطی گروهی از دختران است برای زیبا شدن. به دختران همکلاسی خود در دانشگاه فکر کنید یا به دخترانی که در خیابان‌ها میبینید یا دختران دور و نزدیکی که میشناسید. چند نفر از آنها خودشان هستند؟ چند نفر از آنها خودشان را دوست دارند؟ چند نفر از آنها خودشان را همانطور که هستند پذیرفتند؟

من یک دخترم. یک دختر جوان بیست و چند ساله تحصیلکرده در خانواده‌ای متوسط؛ کاملا متوسط. بینی بزرگ قوس‌داری دارم. دندان‌هایم نامرتب است و تپل محسوب میشوم. با این حال چشم‌هایم پُر مژه‌اند. انگشت‌های کشیده‌ای دارم و لبخندم روی صورتم می‌نشیند. این منم. ظاهرم مطلق نیست. نقطه قوت دارد و نقطه ضعف. نقاط ضعف ظاهریم را میدانم و از تماشای نقاط قوتم لذت میبرم. بینی بزرگم را، ردیف نبودن دندان‌هایم را، اندام نامتناسبم را، خودم را همینطور که هستم قبول کردم. این منم... با همین ظاهر معمولی که لبخندش زیباست و چشم‌هایش زیباست و حتی اگر آنها هم نبودند، باز هم این قدرت را داشت که بگردد و زیبایی‌ها و نازیبایی‌های پیدا و پنهانش را دوست داشته باشد.

چیزی که غمگینم میکند همین است. این حلقه گمشده در زندگی دختران. این اعتماد به نفسی که ندارند. این شبیه همدیگر شدن. این من چقدر زشتم‌های بی‌رحم و واکنش‌های پوشاننده بی‌رحم‌تری که به دنبالش می‌آیند. این آرایش‌های غلیظ، این عمل‌های جراحی، این لباس‌های اشتباه، این رفتارهای زننده.

 شاید این مشکل مختص دختران نباشد که نیست و در پسران هم به گونه‌ای دیگر نمود پیدا کند. من از دخترها حرف میزنم چون خودم دخترم و این درد را میفهمم. حالا ولی حرفم با پسرهاست که معیارهای زیبایی برایشان تغییر کرده. سلیقه‌شان عوض شده. چیزهایی را دوست دارند که نباید دوست داشته باشند. که اصلا دوست داشتنی نیستند. پسرهایی که بُرنده شدند. مثل یک تیغ با نگاهشان، با زبانشان، با رفتارشان تحقیر میکنند و می‌بُرند و برچسب میزنند: "تو زشتی و خوشگل خواهی شد که اگر فلان کنی و بهمان". این درد ریشه دارد و ریشه‌هایش را میتوان هم در دخترها پیدا کرد و هم در پسرها. دختر خودش را قبول ندارد و پسر اعتماد به نفس دختر را میگیرد و به نحوی به تصمیماتش برای تغییر ظاهر جهت می‌دهد.

 این است که غمگینم میکند. که چرا بلد نیستیم خودمان را دوست داشته باشیم؟ چرا یادمان ندادند خودمان را دوست داشته باشیم؟

  • ماهی

نظرات (۱۵)

مهشاد......شما خیلی  هم خوشگلی
خوشگل ترین منتور دنیا 
لبخندای پررررر رنگ و دوست داشتنی...
اصلا به نظر من زیبایی یک سومش مربوط میشه به چهره ..دو سومش تو سیرت و اخلاق آدم کامل میشه 
پاسخ:
مریم مهربون من :)
  • محمدرضا خسروی فرد
  • گل گفتین...

    واقعا عالی بود
    پاسخ:
    ممنون
    مه شاد؟
    چرا درست وقتی که فکر میکنم باید یه جای دیگه از دنیا باشی و در حال یه کار دیگه کردن، یهویی سر و کله ات از سیب صورتی ات و نوشتن پیدا میشه :) دختر معتاد نوشتن من❤
    + چی بیشتر از همه خوشحالت میکنه مه شاد؟؟
    پاسخ:
    عارفه؟
    چرا اینقدر کامنت‌هات و حرف‌هات انرژی دارن؟ چرا اینقدر عجیب و مثبتی؟

    +چی بیشتر از همه خوشحالم میکنه... 
    خندیدن. اینکه بخندم و خنده بقیه رو ببینم. این برام خوشحال‌کننده‌ترینه
    و خب شاید بنظرت خنده" یه نتیجه باشه. نتیجه‌ای از یه امر خوشحال‌کننده. برای من ولی خنده یه امر مستقله. 
    متوجه منظورم میشی؟
    بله این غمگینه ولی اینم که ما برای اونا حق عمل کردن قایل نمی شیم هم غمگینه.این موجی هم که راه افتاده فقط طبیعی فقط طبیعی و تو هر سایتی می ری همه بلااستثنا طرفدار طبیعی بودن هستن و مشغول تعریف از خود که من تا حالا یه دونه عمل هم نکردم غمگینه.
    افتخار به چهره ی طبیعی و...هم داره می شه جزو شوها.مثل محیط زیست دوست بودن،مثل حیوان دوست بودن،مثل خیلی چیزای دیگه.
    و جالبیش اینه که تو فضای مجازی-به جز اینستاگرام-همه طرفدار طبیعی بودن هستن!و احتمالا کسانی که ما تو خیابون با پروتز لب و گونه و سینه و...می بینیم توریست های خارجی هستن.
    پاسخ:
    همه ما دوست داریم زیبا باشیم. این یه غریزه س. نمیشه کتمانش کرد یا ازش گذشت. همه ما بدون استثنا دوست داریم زیبا باشیم و تلاش میکنیم برای زیبا بودن. خب این چیز طبیعی و قشنگیه. همین که ما هربار قراره در مهمانی یا جشنی شرکت کنیم لباس مرتب میپوشیم و حمام میکنیم و ظاهری آراسته داریم یعنی همین..یعنی دوست داریم زیبا باشیم و تایید بشیم. 
    اما گاهی این تلاش ها تبدیل میشه به یه حالت افراطی. این افراطی بودن ماجراس که غمگینه. بقول تو هرکسی این حق رو داره که عمل زیبایی بکنه. اصن هرکسی این حق رو داره که عجیب ترین ظاهر رو برای خودش انتخاب کنه ولی آیا واقعا این انتخاب انتخاب خودشه؟ آیا واقعا از این کار راضیه؟ آیا واقعا احساس رضایت درونی داره از اون همه عمل و اون همه آرایش؟ 
    اینه که غمگینه...اینه که خوشحالی و رضایت ما از چهره‌مون وابستگی شدیدی داره به تایید بقیه و جریان های جامعه
    عالی بود این متن مهشاد جان.
    وقتی عکستو دیدم خیلی قبل تر از اینکه این متن رو بنویسی تعجب کردم از این همه ساده بودنت این همه ساده بودن در باورم نگنجید شاید بگم تو ذوقم خورد چون متفاوت با تصورم ازت بود و بعدتر که بیشتر نگاه کردم عکستو شدیدا به دلم نشستی بدون اغراق میگم چون خودت بودی.حتی آرایش کمی هم نداشتی اما خب به دلم نشست چهره ساده ت(حالا من خودم از دخترایی هستم که آرایش کمی میکنم ولی شما هیچی آرایش نداشتی)
    و این قضیه مشکل من بود یه زمانایی با دوستام و بدی قضیه اینجاست که هر چقدر بهشون میگفتم که اینجوری زیباتر هستین زیربار نمیرفتن و در آخر میگفتن چون خودش نمیتونه بینی شو عمل کنه یا چون حسادت میکنه اینطوری میگه و من متاسف میشدم برای این سطح فکر.البته خداروشکر که الان دور و برم پر از دوستایی هست با چهره های طبیعی.
    امیدوارم معیارهای زیبایی درجامعه برگرده به قبل.واقعا خسته شدم از دیدن چهره های مصنوعی و شبیه به هم.
    پاسخ:
    چه قضاوت اشتباه و بی‌رحمانه‌ای..
    چون خودش نمیتونه بینیش رو عمل کنه اینطوری میگه 
    -___-

    بنظر من دوست خیلی میتونه روی طرز فکر آدم و نوع نگاهش به دنیا و خودش تاثیر بذاره. واقعا مهمه با چه کسی دوستی میکنی. اینو بارها و بارها توی زندگیم دیدم و بهش رسیدم
  • المیرا شاهان
  • احسنت ...

    من هم واقعا از این موضوع غمگینم.
    پاسخ:
    غمگین‌کننده س آخه
    یه غم پنهان که همه میبینن ولی هیچ کس عنوانش نمیکنه. خیلی خوب با یه بیان زیبا بهش پرداختی. منم به شدت باهات موافقم. منم جزو اون دخترایی هستم که سعی میکنم خودم باشم حتی اگر خودم بودن به مذاق بقیه خوش نیاد
    پاسخ:
    بهترین کار رو میکنی :)
    اگه بپذیریم که خدا هیچ کاری رو اشتباه انجام نداده، که کاراش نقص نداره، که نقاش خوبیه... اونوقته که بینی قوس دار و تپل بودن و دندون های نامرتب هم به نظرمون خوب و قشنگ جلوه میکنه...
    کاش ما دخترا همه مون یادمون باشه که این ترکیبی که خدا برامون به کار برده قطعا بهترینش بوده...
    مثلا من الان تو رو با یه دماغ کوچیک تصور کردم به دلم ننشستی مهشاد... ولی با همین دماغ قوس دار به نظرم خیییییییییلی جذاب تری :)
    پاسخ:
    این شبیه هم شدن‌هاست که اذیتم میکنه. چهره‌ها شبیه هم، لباس‌ها شبیه هم، علایق شبیه هم، طرز حرف زدن شبیه هم
    چرا خودمون رو میذاریم کنار و سعی میکنیم یکی بشیم که اصلا قشنگ نیست؟ 
    خودمون که قشنگتریم :)
    اصلا چرا باید بینی قوس دار نقطه ضعف باشد؟؟!
    چرا برچسب های دیگران رو می پذیریم؟


    +پستت عالی بود. عالی.
    پاسخ:
    نمیدونم..واقعا نمیدونم

    وقتی خودت رو دوست داشته باشی ؛ خودت رو با تمام نقطه ضعف ها و قوت ها بپذیری ؛ بخشی از معیار های خوش بختی رو دارند .
    چون اون موقع حال ِ دلت بهتره .


    پستت عالی بود (: . مرسی.
    پاسخ:
    : )
    واقعا چقدر این قضیه میتونه غم انگیز باشه، چه خوب میشد همه خودمونو همونطور که هستیم بپذیریم و دوست داشته باشیم
    پاسخ:
    دنیا بهشت میشد اصن
    چقد خوب گفتی مهشاد،چیزی هست که من واقعا نمیدونم چجوری به دوستام بفهمونم،اوایل فکر می کردم ایراد از منه که مثل اونا روی بعضی چیزهای به نظرم سطحی و مزخرف حساس نیستم،اما بعدش فهمیدم نخیر مشکل از جای دیگه است که نه تنها اطرافیان من و بلکه اکثر دخترها رو گرفتار کرده.راه حل چیه واقعا؟
    پاسخ:
    بنظرم راه حل آموزشه..اطلاع رسانیه. راه حل اینه که از خودمون شروع کنیم. شروع کنیم به دوست داشتن خودمون و دوست داشتن بقیه. بقیه رو همونجوری که هستن بپذیریم. از برچسب زدن دست برداریم. معیارهای زیبایی باب شده رو کنار بزنیم و به مفهوم واقعی تری از زیبایی فکر کنیم. سعی کنیم قشنگ باشیم. دلنشین باشیم. خوشگلی صرف کافی نیس بخدا 
    واقعا این دوست داشتن خودمون خیلی مهمه..حرفت خیلی درسته.. همیشه میشه یک جنبه زیبا تو وجود خودمون پیدا کنیم که اگر معنوی و روحی باشه هم پایدارتره هم دلنشین تر از زیبایی ظاهری..

    +ربطی به پست نداره ولی بگم تو دلم نمونه که به نظر من چهره دلنشین و دوست داشتنی ای داری مهشاد جان..
    پاسخ:
    جدا آدم زشت وجود نداره. بخدا هممون قشنگیم. هممون میتونیم دلنشین باشیم. میتونیم روی یه ویژگی خوبمون اونقدر کار کنیم که چندتا ویژگی بد ظاهری اصلا به چشم نیاد. 

    + خب آدم ذوق میکنه با این حرفاتون :)
  • زهره خوب بخت
  • تو اگه نبودی،خیلی ها خودشونو دوست نداشتن. یکیش من.
    پاسخ:
    ای جون دلم :)
    دوست داشتنی جان منی تو که :*
    تو مهشادی ! با لبخند های قشنگت که همیشه منو به ذوق میاره :)
    پاسخ:
    ای جانم :)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">